Nazwa usługi: Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Miasta Zielonka

Lipowa 5/

05-220 Zielonka

22 761 39 00, Naczelnik Wydziału: (22) 761 39 16, Pracownicy wydziału: (22) 761 39 41

   
Wymagane dokumenty:
  • Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży
  • Dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych
  • Pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym
  • Decyzja właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2019 r. poz. 1252 z późn. zm.)
  • Dowód uiszczenia opłaty skarbowej – 17 zł - jeżeli złożono dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa. Sprawy związane z uzyskaniem zezwolenia może załatwić wnioskodawca lub pełnomocnik, po przedłożeniu pełnomocnictwa.
  • Oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim
   
Sposób załatwienia sprawy:
   
Opłaty:

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w zakresie
sprzedaży napojów alkoholowych wnoszą opłatę w wysokości:
1. 525 zł – za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów
alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
2. 525 zł – za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów
alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu
(z wyjątkiem piwa),
3. 2100 zł – za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów
alkoholowych powyżej 18% alkoholu.
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych
wnoszą opłatę w wysokości uzależnionej od wartości sprzedaży
w roku poprzednim (ustaloną na podstawie pisemnego
oświadczenia przedsiębiorcy o wartości sprzedaży poszczególnych
rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, składanego
do dnia 31 stycznia):
• 1,4% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim
napojów do 4,5% oraz piwa jeżeli wartość sprzedaży
przekroczyła 37 500 zł,
• 1,4% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim
napojów od 4,5% do 18% (z wyjątkiem piwa) jeżeli wartość
sprzedaży przekroczyła 37 500 zł,
• 2,7% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim
napojów powyżej 18% jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła
77 000 zł.
Opłata wnoszona jest na rachunek miasta w trzech równych ratach,
w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku
kalendarzowego.
W przypadku niezłożenia oświadczenia w terminie do 31 stycznia,
przedsiębiorca może jeszcze dopełnić tej czynności w terminie
kolejnych 30 dni wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty
dodatkowej w wysokości 30% rocznej „podstawowej” opłaty za
korzystanie z zezwoleń. W przypadku niedokonania opłaty
w ustawowej wysokości i w terminach do 31 stycznia, 31 maja
i 30 września, przedsiębiorca może jeszcze dopełnić tej czynności
w terminie 30 kolejnych dni, przy czym kwota do zapłaty zostaje
powiększona o 30% opłaty należnej za korzystanie z zezwoleń
w danym roku kalendarzowym.
Wpłat można dokonywać – gotówką lub kartą
w Urzędzie Miasta Zielonka przy ul. Lipowej 5 w godzinach:
Poniedziałek 8:00 - 18:00
Wtorek – Czwartek 8:00 - 16:00
Piątek 8:00 - 15:00
lub bezgotówkowo na rachunek bankowy Urzędu Miasta
59 1020 1026 0000 1302 0260 8149
Opłata skarbowa:
17 zł – za pełnomocnictwo,
17 zł – za wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie
opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów
alkoholowych (zaświadczenie o dokonaniu opłaty nie jest
obowiązkowym dokumentem. Zgodnie z art. 18 ust.7 pkt 4 ustawy
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
przedsiębiorca jest zobowiązany do okazania przedsiębiorcy
zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych
„odpowiedniego dowodu potwierdzającego dokonanie opłaty).

   
Czas załatwienia sprawy: Zgodnie z art. 35 Kodeksu Postępowania Administracyjnego
załatwianie sprawy (wniosku) następuje:
• sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego – nie
później, niż w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia
postępowania. W przypadku konieczności uzupełnienia
wniosku, termin biegnie od dnia wpływu uzupełnionego
wniosku,
• sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu
dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania,
• termin rozpatrzenia wniosku o wydanie zezwolenia może
ulec wydłużeniu w sytuacji wyczerpania maksymalnej liczy
zezwoleń, ustalonej przez Radę Miasta Zielonka w stosownej
uchwale.
   
Tryb odwoławczy: Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie
w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji, za pośrednictwem
organu, który wydał decyzję.
Zażalenie na postanowienie Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych do Samorządowego Kolegium Odwoławczego,
w terminie 7 dni, za pośrednictwem organu, który je wydał.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania lub zażalenia
strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania lub zażalenia,
wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia
o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania lub zażalenia przez
ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna
i prawomocna.
   
Podstawa prawna: Ustawa
z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096)
Ustawa
z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2277 z późn. zm.)
Inne
Uchwała Nr XLIX/485/18 Rady Miasta Zielonka z dnia
28 czerwca 2018 r. w sprawie zasad usytuowania na terenie
Miasta Zielonka miejsc sprzedaży i podawania napojów
alkoholowych.
Inne
Uchwała Nr IV/43/19 Rady Miasta Zielonka z dnia
28 lutego 2019 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz
przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży na terenie
miasta Zielonka.
Inne
Uchwała Nr XLVI/444/18 Rady Miasta Zielonka z dnia
28 marca 2018 r. w sprawie wprowadzenia na terenie
miasta Zielonka ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży
napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza
miejscem sprzedaży.
Ustawa
z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1291 z późn. zm.)
Ustawa
z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292)
Ustawa
z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1000)
Ustawa
z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1629)
   
Inne informacje: Zezwolenie, organ zezwalający wydaje po uzyskaniu pozytywnej opinii Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady miasta, wydanej w formie postanowienia. Postanowienie MKRPA nie uprawnia jeszcze do sprzedaży napojów alkoholowych. Zezwolenie wydawane jest wyłączenie po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji. Zamiast oryginałów dokumentów można złożyć kopie, jeśli ich zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez ustanowionego w sprawie pełnomocnika będącego adwokatem lub radcą prawnym. Dokumenty za zgodność z oryginałem, może poświadczyć też urzędnik po okazaniu do wglądu ich oryginałów. Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu sprzedaży jest: • posiadanie zezwolenia; • wniesienie opłaty w terminach i kwotach ustalonych w ustawie; • zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych; • w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazanie przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych odpowiedniego dowodu potwierdzającego dokonanie opłaty; • posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży; • wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu; • zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany; • prowadzenie sprzedaży w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone przez radę miasta; • przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa. Zezwolenie wydaje się na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata. Opłata za korzystanie z zezwolenia wnoszona jest w każdym roku kalendarzowym, objętym zezwoleniem. W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłat dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia. Zezwolenie organ zezwalający cofa w przypadku: 1) nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych, a w szczególności: a) sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw; b) sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazów określonych w art. 14 ust. 3 i 4; 2) nieprzestrzegania określonych w ustawie warunków sprzedaży napojów alkoholowych; 3) powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego; 4) wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł; 5) przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 111 ust. 4; 6) popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie; 7) orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem. Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu. Zezwolenie wygasa w przypadku: 1) likwidacji punktu sprzedaży; 2) upływu terminu ważności zezwolenia; 3) zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży; 4) zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej; 5) niedopełnienia w terminach obowiązku złożenia oświadczenia lub dokonania opłaty. Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z przyczyny określonej w pkt 5, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.
   
Formularz elektroniczny:
   
Dokumenty dodatkowe: Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.pdf
   
Usługi powiązane: